657 sayılı devlet memurluğu kanunu özet
1. 657 HANGİ KURUMLARDA ÇALIŞAN MEMURLARI KAPSAR
Ø
Genel
ve Katma Bütçeli Kurumlar,
Ø
İl
Özel İdareleri,
Ø
Belediyeler,
Ø
İl Özel İdareleri ve Belediyelerin kurdukları
birlikler ile bunlara bağlı döner sermayeli kuruluşlarda,
Ø
Kanunlarla
kurulan fonlarda,
Ø
Kefalet
sandıklarında veya Beden Terbiyesi Bölge Müdürlüklerinde çalışan memurlar
hakkında uygulanır.
, 2. 657 KANUNA TABİ OLMAYAN KURUM VE KURULUŞLAR
ü
Anayasa
Mahkemesi üye ve yedek üyeleri ile raportörleri;
ü
Hâkimlik
ve savcılık mesleklerinde veya bu mesleklerden sayılan görevlerde bulunanlar,
ü
Danıştay
ve Sayıştay meslek mensupları ve Sayıştay savcı ve yardımcıları,
ü
Üniversitelerin, İktisadi ve Ticari İlimler
Akademilerinin, Devlet Mühendislik ve Mimarlık Akademilerinin, Devlet Güzel
Sanatlar Akademilerinin, Türkiye ve Orta - Doğu Amme İdaresi Enstitüsünün
öğretim üye ve yardımcıları,
ü
Cumhurbaşkanlığı
Senfoni Orkestrası üyeleri,
ü
Genelkurmay
Mehteran Bölüğü Sanatkârları,
ü
Devlet
Tiyatrosu ile Devlet Opera ve Balesi ve Belediye Opera ve tiyatroları ile şehir
ve belediye konservatuvar ve orkestralarının sanatkâr memurları, uzman
memurları, uygulatıcı uzman memurları ve stajyerleri;
ü
Spor-Toto
Teşkilatında çalışan personel;
ü
Subay,
astsubay, uzman jandarma, uzman erbaş ve sözleşmeli erbaş ve erler ile
ü
Emniyet Teşkilatı mensupları özel kanunları
hükümlerine tabidir.
3. 657 SAYILI KANUNUN TEMEL İLKELERİ
v
SINIFLANDIRMA
v
KARİYER
v
LİYAKAT
4. 657 SAYILI KANUNA GÖRE KAÇ TÜR İSTİHDAN YAPILMAKTADIR.
3 çeşit istihdam şekli vardır
·
Memurlar
·
Sözleşmeli
personel
·
İşçiler
5. DEVLET MEMURLARININ ÖDEV VE SORUMLULUKLARI
Ø
Sadakat: Devlet memurları, Türkiye Cumhuriyeti
Anayasasına ve kanunlarına sadakatle bağlı kalmak ve milletin hizmetinde
Türkiye Cumhuriyeti kanunlarını sadakatle uygulamak zorundadırlar. Devlet
memurları bu hususu "Asli Devlet Memurluğuna" atandıktan sonra en geç bir ay içinde
kurumlarınca düzenlenecek merasimle yetkili amirlerin huzurunda yapacakları
yeminle belirtirler ve özlük dosyalarına konulacak aşağıdaki "Yemin
Belgesi" ni imzalayarak göreve başlarlar.
Ø
Tarafsızlık Ve Devlete Bağlılık: Devlet
memurları siyasi partiye üye olamazlar, herhangi bir siyasi parti, kişi veya
zümrenin yararını veya zararını hedef tutan bir davranışta bulunamazlar;
görevlerini yerine getirirlerken dil, ırk, cinsiyet, siyasi düşünce, felsefi
inanç, din ve mezhep gibi ayırım yapamazlar; hiçbir şekilde siyasi ve ideolojik
amaçlı beyanda ve eylemde bulunamazlar ve bu eylemlere katılamazlar.
Ø
Davranış ve işbirliği
Ø
Yurt dışında davranış
Ø
Amir durumunda olan devlet
memurlarının görev ve sorumlulukları
Ø
Devlet memurlarının görev ve
sorumlulukları:
Konusu suç teşkil eden emir, hiçbir suretle yerine getirilmez; yerine getiren
kimse sorumluluktan kurtulamaz.
Ø
Kişisel sorumluluk ve zarar: Devlet memurunun kasıt, kusur, ihmal
veya tedbirsizliği sonucu idare zarara uğratılmışsa, bu zararın ilgili memur tarafından
rayiç bedeli üzerinden ödenmesi esastır.
Ø
Kişilerin uğradıkları zararlar:
Ø
Mal bildirimi:
Devlet memurları, kendileriyle, eşlerine ve velayetleri altındaki
çocuklarına ait taşınır ve taşınmaz malları, alacak ve borçları hakkında, özel
kanunda yazılı hükümler uyarınca, mal bildirimi verirler.
Ø
Basına bilgi veya demeç verme: Devlet Memurları, kamu görevleri
hakkında basına, haber ajanslarına veya radyo ve televizyon kurumlarına bilgi
veya demeç veremezler. Bu konuda gerekli bilgi ancak bakanın
yetkili kılacağı görevli illerde valiler veya yetkili kılacağı görevli tarafından
verilebilir. Askeri hizmet ile ilgili bilgiler özel
kanunların ve Cumhurbaşkanlığı kararnamelerinin yetkili,
kıldığı personel dışın da hiç bir kimse tarafından açıklanamaz.
Ø
Resmi belge, araç ve gereçlerin yetki
verilen mahaller dışına çıkarılmaması ve iadesi: Devlet memurları görevleri ile ilgili
resmi belge araç ve gereçleri, yetki verilen mahaller dışına çıkaramazlar,
hususi işlerinde kullanamazlar. Devlet memurları görevleri icabı kendilerine
teslim edilen resmi belge, araç ve gereçleri görevleri sona erdiği zaman iade
etmek zorundadırlar. Bu zorunluluk memurun mirasçılarına da şamildir.
6. DEVLET MEMURLARININ GENEL HAKLARI NELERDİR
·
UYGULAMAYI İSTEME HAKKI
·
GÜVENLİK HAKKI: Kanunlarda yazılı haller dışında
Devlet memurunun memurluğuna son verilmez, aylık ve başka hakları elinden
alınamaz.
·
EMEKLİLİK HAKKI
·
ÇEKİLME HAKKI
·
MÜRACAAT, ŞİKÂYET VE DAVA AÇMA HAKKI: Devlet memurları kurumlarıyla ilgili
resmi ve şahsi işlerinden dolayı müracaat; amirleri veya kurumları tarafından
kendilerine uygulanan idari eylem ve işlemlerden dolayı şikâyet ve dava açma
hakkına sahiptirler. Müracaat ve şikâyetler söz veya yazı ile en yakın amirden
başlayarak silsile yolu ile şikâyet edilen amirler atlanarak yapılır. Müracaat
ve şikâyetler incelenerek en kısa zamanda ilgiliye bildirilir. Müracaat ve
şikâyetlerle ilgili esas ve usuller Cumhurbaşkanınca hazırlanacak bir
yönetmelikle düzenlenir.
·
SENDİKA KURMA HAKKI
·
İZİN HAKKI
·
KOVUŞTURMA VE YARGILAMA HAKKI: Devlet memurlarının görevleri ile
ilgili veya görevleri sırasında işledikleri suçlardan dolayı soruşturma ve
kovuşturma yapılması ve haklarında dava açılması özel hükümlere tabidir.
·
İsnat ve iftiralara karşı koruma: Devlet memurları hakkındaki ihbar ve
şikâyetler, garaz veya mücerret hakaret için, uydurma bir suç isnadı suretiyle
yapıldığı ve soruşturma veya yargılamanın tabi olduğu kanuni işlem sonucunda bu
isnat sabit olmadığı takdirde, merkezde bu memurun en büyük amiri, illerde
valiler, isnatta bulunanlar hakkında kamu davası açılmasını Cumhuriyet
Savcılığından isterler.
7. DEVLET MEMURLARININ HANGİ EYLEM,
HAREKET VE FAALİYETTE BULUNMALARI YASAKLANMIŞTIR
HAREKET VE FAALİYETTE BULUNMALARI YASAKLANMIŞTIR
·
Toplu eylem ve hareketlerde bulunma
yasağı: Devlet
memurlarının kamu hizmetlerini aksatacak şekilde memurluktan kasıtlı olarak
birlikte çekilmeleri veya görevlerine gelmemeleri veya görevlerine gelip de
Devlet hizmetlerinin ve işlerinin yavaşlatılması veya aksatılması sonucunu
doğuracak eylem ve hareketlerde bulunmaları yasaktır.
·
Grev yasağı: Devlet memurlarının greve karar
vermeleri, grev tertiplemeleri, ilan etmeleri, bu yolda propaganda yapmaları
yasaktır. Devlet memurları, herhangi bir greve veya grev teşebbüsüne katılamaz,
grevi destekleyemez veya teşvik edemezler.
·
Ticaret ve diğer kazanç getirici
faaliyetlerde bulunma yasağı
·
Hediye alma, menfaat sağlama yasağı
·
Denetimindeki teşebbüsten menfaat
sağlama yasağı:
·
Gizli bilgileri açıklama yasağı: Devlet memurlarının kamu hizmetleri
ile ilgili gizli bilgileri görevlerinden ayrılmış bile olsalar, yetkili bakanın
yazılı izni olmadıkça açıklamaları yasaktır.
8. 657 SAYILI KANUNA GÖRE TESİS EDİLEN SINIFLAR :
Ø
GENEL
İDARE HİZMETLERİ SINIFI:
Ø
TEKNİK
HİZMETLER SINIFI
Ø
SAĞLIK
HİZMETLERİ VE YARDIMCI SAĞLIK HİZMETLERİ SINIFI:
Ø
EĞİTİM
VE ÖĞRETİM HİZMETLERİ SINIFI
Ø
AVUKATLIK
HİZMETLERİ SINIFI
Ø
DİN
HİZMETLERİ SINIFI:
Ø
EMNİYET
HİZMETLERİ SINIFI:
Ø
JANDARMA
HİZMETLERİ SINIFI
Ø
SAHİL
GÜVENLİK HİZMETLERİ SINIFI
Ø
YARDIMCI
HİZMETLER SINIFI
Ø
MÜLKİ
İDARE AMİRLİĞİ HİZMETLERİ SINIFI
Ø
MİLLİ
İSTİHBARAT HİZMETLERİ SINIFI:
9. SINIFLARIN ÖĞRENİM DURUMLARINA GÖRE GİRİŞ VE
YÜKSELEBİLECEK
DERECE VE KADEMELERİ AŞAĞIDA GÖSTERİLMİŞTİR
DERECE VE KADEMELERİ AŞAĞIDA GÖSTERİLMİŞTİR
A)
Sınıfların öğrenim durumlarına göre giriş ve yükselebilecek derece ve
kademeleri aşa- ğıda gösterilmiştir.
|
||||
Öğrenim
durumu
|
Giriş
|
Yükselinebilecek
|
||
Derece
|
Kademe
|
Derece
|
Kademe
|
|
İlkokulu bitirenler
|
15
|
1
|
7
|
Son
|
Ortaokulu bitirenler
|
14
|
2
|
5
|
Son
|
Ortaokul dengi mesleki veya teknik öğrenimi
bitirenler
|
14
|
3
|
5
|
Son
|
Ortaokul üstü 1 yıl mesleki veya teknik öğrenimi
bitirenler
|
13
|
1
|
4
|
Son
|
Ortaokul üstü 2 yıl mesleki veya teknik öğrenimi
bitirenler
|
13
|
2
|
4
|
Son
|
Liseyi bitirenler
|
13
|
3
|
3
|
Son
|
Lise dengi mesleki veya teknik öğrenimi bitirenler
|
12
|
2
|
3
|
Son
|
Lise veya dengi okullar üstü 1 yıllık mesleki veya teknik
öğrenimi bitirenler
|
11
|
1
|
2
|
Son
|
Lise veya dengi okullar üstü 2 yıl veya Ortaokul
üstü en az 5 yıllık mesleki veya teknik öğrenimi bitirenler
|
10
|
1
|
2
|
Son
|
Lise veya dengi okullar üstü 3 yıl teknik veya
mesleki öğreni- mi bitirenler
|
10
|
2
|
2
|
Son
|
2 yıl süreli yüksek öğrenimi bitirenler
|
10
|
2
|
1
|
Son
|
3 yıl süreli yüksek öğrenimi bitirenler
|
10
|
3
|
1
|
Son
|
4 yıl süreli yüksek öğrenimi bitirenler
|
9
|
1
|
1
|
Son
|
5 yıl süreli yüksek öğrenimi bitirenler
|
9
|
2
|
1
|
Son
|
6 yıl süreli yüksek öğrenimi bitirenler
|
9
|
3
|
1
|
Son
|
Avukatlık stajını açıkta iken
yapanlara iki, memuriyette iken yapanlara bir kademe ilerlemesi uygulanır.
10.
DEVLET MEMURLUĞUNA GİRİŞTE ARANAN
ŞARTLAR NELERDİR.
·
Genel
şartlar:
1. Türk
Vatandaşı olmak,
2. Bu
Kanunun 40 ncı maddesindeki yaş şartlarını taşımak,
3. Bu
Kanunun 41 nci maddesindeki öğrenim şartlarını taşımak,
4. Kamu
haklarından mahrum bulunmamak,
5.Türk
Ceza Kanununun 53 üncü maddesinde belirtilen süreler geçmiş olsa bile; kasten
işlenen bir suçtan dolayı bir yıl veya daha fazla süreyle hapis cezasına ya da
affa uğramış olsa bile devletin güvenliğine karşı suçlar, Anayasal düzene ve bu
düzenin işleyişine karşı suçlar, zimmet,
irtikâp, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma,
hileli iflas, ihaleye fesat karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma, suçtan
kaynaklanan malvarlığı değerlerini aklama veya kaçakçılık suçlarından mahkûm
olmamak.
6.
Askerlik durumu itibariyle;
a)
Askerlikle ilgisi bulunmamak,
b)
Askerlik çağına gelmemiş bulunmak,
c)
Askerlik çağına gelmiş ise muvazzaf askerlik hizmetini yapmış yahut ertelenmiş
veya yedek sınıfa geçirilmiş olmak, 7. 53 üncü madde hükümleri saklı kalmak
kaydı ile görevini devamlı yapmasına engel olabilecek akıl hastalığı
bulunmamak.
8. Güvenlik
soruşturması ve/veya arşiv araştırması yapılmış olmak
11. Adaylık devresi içinde göreve son verme
Adaylık süresi içinde temel ve
hazırlayıcı eğitim ve staj devrelerinin her birinde başarısız olanlarla adaylık
süresi içinde hal ve hareketlerinde memuriyetle bağdaşmayacak durumları, göreve
devamsızlıkları tespit edilenlerin disiplin
amirlerinin teklifi ve atamaya yetkili amirin onayı ile ilişkileri kesilir. İlişkileri kesilenler ilgili kurumlarca derhal Devlet
Personel Başkanlığına bildirilir.
12.
Asli memurluğa atanma
Adaylık devresi içinde eğitimde
başarılı olan adaylar disiplin amirlerinin teklifi ve atamaya yetkili amirin
onayı ile onay tarihinden geçerli olmak üzere asli memurluğa atanırlar. Asli
memurluğa geçme tarihi adaylık süresinin sonunu geçemez.
13. İSTİSNAİ MEMURLUKLAR
Cumhurbaşkanlığı ile Türkiye Büyük
Millet Meclisinin memurluklarına,
Bakan Yardımcılıklarına,
Savunma Sanayii Müsteşarlığına ait
Müsteşar, Müsteşar Yardımcısı, I. Hukuk Müşaviri, Daire Başkanı ve Müşavir
Avukat kadrolarına,
Toplu Konut İdaresi Başkanlığına ait
Başkan, Başkan Yardımcısı, Hukuk Müşaviri, Daire Başkanı, Uzman, Uzman
Yardımcısı, Müşavir Avukat ve Şube Müdürleri
Özelleştirme İdaresi Başkanlığında
Başkan, Başkan Yardımcısı, Başkanlık Müşaviri, Daire Başkanı, Proje Grup
Başkanı ve Basın ve Halkla İlişkiler Müşavirliğine
Bakanlık Müşavirlikleriyle Basın ve
Halkla İlişkiler Müşavirliklerine,
Türkiye İstatistik Kurumu Basın ve Halkla
İlişkiler Müşavirliğine,
Avrupa Birliği Bakanlığı
Başkanlıklarına (İdari Hizmetler Başkanlığı hariç),
Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar
Başkanlığı Başkan Yardımcısı, Başkanlık Müşaviri, Basın Müşaviri ve Hukuk
Müşaviri,
Gelir İdaresi Başkanlığında Basın ve
Halkla İlişkiler Müşavirliğine,
Milli Savunma Bakanlığı ile Türk Silahlı Kuvvetleri
kadrolarında veya kadro açıklamalar bölümünde özel nitelikli olarak gösterilen
görev yerlerine, Özel Kalem Müdürlüklerine, Valiliklere, Büyükelçiliklere,
Elçiliklere, Daimi Temsilciliklere, Dışişleri Bakanlığı Stratejik Araştırmalar
Merkezi Başkanlığına, dış kuruluşlarda çalışma müşavirlikleri nezdinde
görevlendirilecek sendika uzmanlıklarına, Din İşleri Yüksek Kurulu
Üyeliklerine, Diyanet İşleri Başkanlığı Başkanlık Müşaviri (4 adet), Diyanet
İşleri Başkanlığı Basın ve Halkla İlişkiler Müşaviri, Milli İstihbarat
Teşkilatı memurluklarına,
Milli Güvenlik Kurulu Genel
Sekreterliği Müşavirliklerine, Hukuk Müşavirliğine ve Genel Sekreter
Sekreterliğine,
Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi
Başkanlığında Basın ve Halkla İlişkiler Müşavirliği ve Başkanlık Müşavirliğine,
Anayasa Mahkemesi Basın Müşavirliğine,
Nükleer Düzenleme Kurumunun Başkan
Yardımcılıkları ve Daire Başkanlıklarına, bu Kanunun atanma, sınavlar, kademe ilerlemesi
ve dereceye yükselmesine ilişkin hükümleriyle bağlı olmaksızın tahsis edilmiş
derece aylığı ile memur atanabilir. Dışişleri Bakanlığı Hukuk Müşavirlikleri
ile Devlet Konservatuvarında görevlendirilecek uluslararası ün yapmış üstün
yeteneklere sahip Devlet sanatçılarının, olimpiyat şampiyonluğu veya olimpik
spor dallarından birinde büyükler kategorisinde birden fazla Dünya şampiyonluğu
kazananlar arasından atanacak spor müşavirlerinin(6) atama ve ilerlemelerinde
de bu hükümler uygulanır.
14.
İşe başlamama halinde
yapılacak işlem
Bir göreve ilk defa veya yeniden
atananlardan belge ile ispatı mümkün zorlayıcı sebepler olmaksızın 62 nci
maddedeki süre içinde işe başlamayanların atanmaları iptal edilir ve bunlar 1 yıl
süreyle Devlet memuru olarak istihdam edilemezler. Bunların belge ile ispatı
mümkün zorlayıcı sebepler nedeniyle göreve başlamama hali iki
ayı aştığı takdirde atama
işlemi atamaya yetkili makamlarca iptal edilir.
Başka yerdeki bir göreve atananlardan 62 nci
maddedeki süre içinde hareket ederek belli yol süresi sonunda yeni görevlerine
başlamayanlara, eski görevlerinden ayrılış ve yeni görevlerine başlayış
tarihleri arasında aylık verilmemek şartı ile 10
günlük bir süre daha
verilebilir. Belge ile ispatı mümkün zorlayıcı sebepler olmaksızın bu süre
sonunda da yeni görevlerinde işe başlamayanlar memuriyetten çekilmiş
sayılırlar.
15.
Terhis
edilenlerin görevlerine dönmeleri
Devlet memuru iken muvazzaf askerlik hizmetini yapmak
üzere silahaltına alınanlardan askerlik görevini tamamlayıp memuriyete dönmek
isteyenler, terhis tarihinden itibaren 30 gün içinde
kurumlarına başvurmak ve kurumları da başvurma tarihinden itibaren azami 30 gün
içinde ilgilileri göreve başlatmak zorundadırlar
16. İKİNCİ GÖREV YASAĞI
Memurlara;
a) Bu Kanuna tabi kurumlarda,
b) Sermayesinin tamamı Devlet
tarafından verilmek suretiyle kurulan iktisadi kurumlar ile sermayesinin
yarısından fazlası Devlete ait bankalarda,
c) Özel kanunlarla veya
Cumhurbaşkanlığı kararnameleriyle kurulan banka ve kuruluşlarda,
ç) Yukarıdaki bentlerde yazılı idare,
kuruluş ve bankalar tarafından sermayelerinin yarısından fazlasına katılmak
suretiyle kurulan kuruluşlarla bunların aynı oranda katılmaları ile vücut bulan
kurumlarda,
İkinci görev verilemez; bu kurumlardan
her ne ad ile olursa olsun para ödenemez ve yarar sağlanamaz.
Ancak, bu Kanunun memurlara ikinci
görev verilmesini öngören hükümleri ile hakem, tasfiye memuru ve bilirkişilere
takdir olunan İl Genel Meclisi ve İl Daimi Encümeni başkanları, özel kanunlarla
veya Cumhurbaşkanlığı kararnameleriyle kurulan ve asli görevlerinin devamı
niteliğinde olmayan çeşitli kurul, komisyon, heyet ve jüri çalışmalarına,
Üniversiteler, Akademiler, Türkiye ve Orta - Doğu Amme İdaresi Enstitüsü ve
özel kanunlarla veya Cumhurbaşkanlığı kararnameleriyle kurulan araştırma
kurumları tarafından idareyle ilgili olarak yapılan inceleme ve araştırma
çalışmalarına katılanlar için özel kanunlarınca gösterilen veya bu kanunlara
dayanılarak tespit edilen ücretlerin ödenmesine ilişkin hükümler saklıdır.
17. MEMURLUĞUN SONA ERMESİ ÇEKİLME
Devlet memuru bağlı olduğu kuruma
yazılı olarak müracaat etmek suretiyle memurluktan çekilme isteğinde
bulunabilir. (Ek hüküm: 31/7/1970 - 1327/75 md.) Mezuniyetsiz veya kurumlarınca
kabul edilen mazereti olmaksızın görevin terk edilmesi ve bu terkin kesintisiz 10 gün devam
etmesi halinde, yazılı müracaat şartı aranmaksızın, çekilme isteğinde
bulunulmuş sayılır.
Çekilmek istiyen memur yerine atanan
kimsenin gelmesine veya çekilme isteğinin kabulüne kadar görevine devam eder. Yerine
atanan kimse bir aya kadar gelmediği veya yerine bir vekil atanmadığı takdirde,
üstüne haber vererek görevini bırakabilir. Olağanüstü mazeretle çekilenler,
üstüne haber vermek şartiyle bir ay kaydına tabi değildirler.
18.
Çekilen ve çekilmiş
sayılanların yeniden atanmaları
Memurlardan mali ve cezai
sorumlulukları saklı kalmak üzere;
A) 94 üncü maddenin 2 nci (Çekilmek istiyen
memur yerine atanan kimsenin gelmesine veya çekilme isteğinin kabulüne kadar
görevine devam eder. Yerine atanan kimse bir aya kadar gelmediği veya yerine
bir vekil atanmadığı takdirde, üstüne haber vererek görevini bırakabilir.)ve 3üncü (Olağanüstü mazeretle
çekilenler, üstüne haber vermek şartiyle bir ay kaydına tabi değildirler.)
fıkrasına uygun olarak memuriyetten çekilenler altı ay geçmeden,
B) Bu Kanuna göre çekilmiş sayılanlar
ile 94 üncü maddenin 2 nci fıkrasına uymadan görevlerinden ayrılanlar bir yıl
geçmeden,
C) 95 inci (Çekilen Devlet
memurlarından devir ve teslim ile yükümlü olanlar, bu işlemlerin sonuna kadar
görevlerini bırakamazlar. Hizmet icaplarına göre devir ve teslim işlemleri için
gerekli süreler, yönetmelikte belirtilir) maddede yazılı zorunluluklara uymayanlar 3 yıl
geçmeden,
D) 96 ncı (Olağanüstü hal, seferberlik ve savaş
hallerinde veya genel hayata müessir afetlere uğrayan yerlerdeki Devlet
memurları, çekilme istekleri kabul edilmedikçe veya yerine atanacaklar gelip
işe başlamadıkça görevlerini bırakamazlar.) maddeye aykırı hareket edenler hiçbir surette, Devlet
memurluğuna alınamazlar.
19.
Günün
24 saatinde devamlılık gösteren hizmetlerde
çalışma saat ve usulünün tesbiti:
çalışma saat ve usulünün tesbiti:
Günün yirmidört saatinde devamlılık
gösteren hizmetlerde çalışan Devlet memurlarının çalışma saat ve şekilleri
kurumlarınca düzenlenir. Ancak, kadın
memurlara; tabip raporunda belirtilmesi hâlinde hamileliğin yirmidördüncü
haftasından önce ve her hâlde hamileliğin yirmidördüncü haftasından itibaren ve
doğumdan sonraki iki yıl süreyle gece nöbeti ve gece vardiyası görevi
verilemez. Engelli memurlara da isteği dışında gece nöbeti ve gece vardiyası
görevi verilemez.
20. Yıllık izin:
Devlet memurlarının yıllık izin süresi,
Devlet memurlarının yıllık izin süresi,
hizmeti
1 yıldan on yıla kadar (On yıl dahil) olanlar için yirmi gün,
hizmeti
on yıldan fazla olanlar için 30 gündür.
Zorunlu
hallerde bu sürelere gidiş ve dönüş için en çok ikişer gün eklenebilir.
Öğretmenler
yaz tatili ile dinlenme tatillerinde izinli sayılırlar. Bunlara, hastalık ve
diğer mazeret izinleri dışında, ayrıca yıllık izin verilmez.
Hizmetleri
sırasında radyoaktif ışınlarla çalışan personele, her yıl yıllık izinlerine
ilaveten bir aylık sağlık izni verilir.
Mazeret
izni:
A)Kadın memura; doğumdan önce sekiz, doğumdan sonra sekiz hafta olmak
üzere toplam onaltı hafta süreyle analık izni verilir.
Çoğul gebelik durumunda, doğum öncesi sekiz haftalık analık izni süresine
iki hafta eklenir. Ancak beklenen doğum tarihinden sekiz hafta öncesine kadar
sağlık durumunun çalışmaya uygun olduğunu tabip raporuyla belgeleyen kadın
memur, isteği hâlinde doğumdan önceki üç haftaya kadar kurumunda çalışabilir.
Bu durumda, doğum öncesinde bu rapora dayanarak fiilen çalıştığı süreler doğum sonrası
analık izni süresine eklenir. Doğumun erken gerçekleşmesi sebebiyle, doğum
öncesi analık izninin kullanılamayan bölümü de doğum sonrası analık izni
süresine ilave edilir. Doğum öncesi analık izninin başlaması gereken tarihten
önce gerçekleşen doğumlarda ise doğum tarihi ile analık izninin başlaması
gereken tarih arasındaki süre doğum sonrası analık iznine ilave edilir. Doğumda
veya doğum sonrasında analık izni kullanılırken annenin ölümü hâlinde, isteği
üzerine memur olan babaya anne için öngörülen süre kadar izin verilir
b) Memura, eşinin doğum yapması hâlinde, isteği üzerine on gün babalık
izni; kendisinin veya çocuğunun evlenmesi ya da eşinin, çocuğunun,
kendisinin veya eşinin ana, baba ve kardeşinin ölümü hâllerinde isteği üzerine yedi gün izin verilir
(A) ve (B) fıkralarında belirtilen
hâller dışında, merkezde atamaya yetkili amir, ilde vali, ilçede kaymakam ve
yurt dışında diplomatik misyon şefi tarafından, birim amirinin muvafakati ile
bir yıl içinde toptan veya bölümler hâlinde, mazeretleri sebebiyle memurlara on gün izin
verilebilir. Zaruret hâlinde öğretmenler hariç olmak üzere, aynı usûlle
on gün daha mazeret izni verilebilir. Bu takdirde, ikinci kez verilen bu izin,
yıllık izinden düşülür.
D) Kadın memura, çocuğunu emzirmesi için doğum sonrası analık izni
süresinin bitim tarihinden itibaren ilk altı ayda günde üç saat, ikinci altı
ayda günde birbuçuk saat süt izni verilir. Süt izninin hangi saatler arasında
ve günde kaç kez kullanılacağı hususunda, kadın memurun tercihi esastır.
E) Memurlara; en az yüzde 70 oranında engelli ya da süreğen hastalığı
olan çocuğunun (çocuğun evli olması durumunda eşinin de en az yüzde 70 oranında
engelli olması kaydıyla) hastalanması hâlinde hastalık raporuna dayalı olarak
ana veya babadan sadece biri tarafından kullanılması kaydıyla bir yıl içinde
toptan veya bölümler hâlinde on güne kadar mazeret izni verilir.
Hastalık ve refakat izni:
Memura, aylık ve özlük hakları korunarak, verilecek raporda gösterilecek
lüzum üzerine, kanser, verem ve akıl hastalığı gibi uzun süreli bir tedaviye
ihtiyaç gösteren hastalığı hâlinde onsekiz aya kadar, diğer hastalık hâllerinde
ise oniki aya kadar izin verilir. Memurun, hastalığı sebebiyle yataklı tedavi
kurumunda yatarak gördüğü tedavi süreleri, hastalık iznine ait sürenin hesabında
dikkate alınır. Bu maddede yazılı azamî süreler kadar izin verilen memurun, bu
iznin sonunda işe başlayabilmesi için, iyileştiğine dair raporu (yurt dışındaki
memurlar için mahallî usûle göre verilecek raporu) ibraz etmesi zorunludur.
İzin süresinin sonunda, hastalığının devam ettiği resmî sağlık kurulu raporu
ile tespit edilen memurun izni, birinci fıkrada belirtilen süreler kadar
uzatılır, bu sürenin sonunda da iyileşemeyen memur hakkında emeklilik hükümleri
uygulanır. Bunlardan gerekli sağlık şartlarını yeniden kazandıkları resmî
sağlık kurullarınca tespit edilen ve emeklilik hakkını elde etmemiş olanlar,
yeniden memuriyete dönmek istemeleri hâlinde, niteliklerine uygun kadrolara
öncelikle atanırlar. Görevi sırasında veya görevinden dolayı bir kazaya veya
saldırıya uğrayan veya bir meslek hastalığına tutulan memur, iyileşinceye kadar
izinli sayılır. Hastalık raporlarının hangi hallerde, hangi hekimler veya
sağlık kurulları tarafından verileceği ve süreleri ile bu konuya ilişkin diğer
hususlar, Sağlık, Maliye ve Dışişleri Bakanlıkları ile Sosyal Güvenlik
Kurumunun görüşleri alınarak Devlet Personel Başkanlığınca hazırlanacak bir
yönetmelikle belirlenir. Ayrıca, memurun bakmakla yükümlü olduğu veya memur
refakat etmediği takdirde hayatı tehlikeye girecek ana, baba, eş ve çocukları
ile kardeşlerinden birinin ağır bir kaza geçirmesi veya tedavisi uzun süren bir
hastalığının bulunması hâllerinde, bu hâllerin sağlık kurulu raporuyla
belgelendirilmesi şartıyla, aylık ve özlük hakları korunarak, üç aya kadar izin
verilir. Gerektiğinde bu süre bir katına kadar uzatılır.
Aylıksız izin:
A) Memura, 105 inci maddenin son fıkrası uyarınca verilen iznin
bitiminden itibaren, sağlık kurulu raporuyla belgelendirilmesi şartıyla,
istekleri üzerine onsekiz aya kadar aylıksız izin verilebilir.
B) Doğum yapan memura, 104 üncü madde uyarınca verilen doğum sonrası
analık izni süresinin veya aynı maddenin
(F) fıkrası uyarınca verilen izin süresinin bitiminden; eşi doğum yapan
memura ise, doğum tarihinden itibaren istekleri üzerine yirmidört aya kadar
aylıksız izin verilir:
Muvazzaf askerliğe ayrılan memurlar askerlik süresince görev yeri saklı
kalarak aylıksız izinli sayılır.
21. Memur bilgi
sistemi, özlük dosyası
Memurlar,
Türkiye Cumhuriyeti kimlik numarası esas alınarak kurumlarınca tutulacak
personel bilgi sistemine kaydolunurlar. Her memur için bir özlük dosyası
tutulur.
Özlük
dosyasına, memurun mesleki bilgileri, mal bildirimleri; varsa inceleme,
soruşturma, denetim raporları, disiplin cezaları ile ödül ve başarı belgesi
verilmesine ilişkin bilgi ve belgeler konulur.
Memurların
başarı, yeterlik ve ehliyetlerinin tespitinde, kademe ilerlemelerinde, derece
yükselmelerinde, emekliye ayrılmalarında veya hizmetle ilişkilerinin
kesilmesinde, hizmet gerekleri yanında özlük dosyaları göz önünde bulundurulur.
Özlük
dosyalarının tutulma esasları ile özlük dosyalarında yer alacak belgelere
ilişkin usûl ve esaslar Devlet Personel Başkanlığınca belirlenir.
22.
Disiplin
A
- Uyarma :
Memura,
görevinde ve davranışlarında daha dikkatli olması gerektiğinin yazı ile
bildirilmesidir. Uyarma cezasını gerektiren fiil ve haller şunlardır:
-
Verilen emir ve görevlerin tam ve zamanında yapılmasında, görev mahallinde
kurumlarca belirlenen usul ve esasların yerine getirilmesinde, görevle ilgili
resmi belge, araç ve gereçlerin korunması, kullanılması ve bakımında
kayıtsızlık göstermek veya düzensiz davranmak,
-
Özürsüz veya izinsiz olarak göreve geç gelmek, erken ayrılmak, görev mahallini
terketmek, - Kurumca belirlenen tasurruf tedbirlerine riayet etmemek,
-Usulsüz
müracaat veya şikâyette bulunmak,
-
Devlet memuru vakarına yakışmayan tutum ve davranışta bulunmak,
-
Görevine veya iş sahiplerine karşı kayıtsızlık göstermek veya ilgisiz kalmak,
-
Belirlenen kılık ve kıyafet hükümlerine aykırı davranmak,
-
Görevin işbirliği içinde yapılması ilkesine aykırı davranışlarda bulunmak.
23.
Kınama :
Memura,
görevinde ve davranışlarında kusurlu olduğunun yazı ile bildirilmesidir. Kınama
cezasını gerektiren fiil ve haller şunlardır:
·
Verilen emir ve görevlerin tam ve zamanında
yapılmasında, görev mahallinde kurumlarca belirlenen usul ve esasların yerine
getirilmesinde, görevle ilgili resmi belge, araç ve gereçlerin korunması,
kullanılması ve bakımında kusurlu davranmak,
·
Eşlerinin, reşit olmayan veya mahcur olan
çocuklarının kazanç getiren sürekli faaliyetlerini belirlenen sürede kurumuna
bildirmemek,
·
Görev
sırasında amire hal ve hareketi ile saygısız davranmak,
·
Hizmet
dışında Devlet memurunun itibar ve güven duygusunu sarsacak nitelikte
davranışlarda bulunmak,
·
Devlete
ait resmi araç, gereç ve benzeri eşyayı özel işlerinde kullanmak,
·
Devlete ait resmi belge, araç, gereç ve benzeri
eşyayı kaybetmek,
·
İş arkadaşlarına, maiyetindeki personele ve iş
sahiplerine kötü muamelede bulunmak,
·
İş
arkadaşlarına ve iş sahiplerine söz veya hareketle sataşmak,
·
Görev
mahallinde genel ahlak ve edep dışı davranışlarda bulunmak ve bu tür yazı
yazmak, işaret, resim ve benzeri şekiller çizmek ve yapmak,
·
Verilen
emirlere itiraz etmek,
·
Borçlarını kasten ödemeyerek hakkında yasal
yollara başvurulmasına neden olmak,
·
Kurumların huzur, sükûn ve çalışma düzenini
bozmak.
·
Yetkili
olmadığı halde basına, haber ajanslarına veya radyo ve televizyon kurumlarına
bilgi veya demeç vermek.
24.
Aylıktan kesme : Memurun, brüt aylığından 1/30 - 1/8 arasında kesinti
yapılmasıdır.
Aylıktan
kesme cezasını gerektiren fiil ve haller şunlardır:
a)
Kasıtlı olarak; verilen emir ve görevleri tam ve zamanında yapmamak, görev
mahallinde kurumlarca belirlenen usul ve esasları yerine getirmemek, görevle
ilgili resmi belge, araç ve gereçleri korumamak, bakımını yapmamak, hor
kullanmak,
b)
Özürsüz olarak bir veya iki gün göreve gelmemek,
c) Devlete ait resmi belge, araç, gereç ve
benzerlerini özel menfaat sağlamak için kullanmak,
d)
Görevle ilgili konularda yükümlü olduğu kişilere yalan ve yanlış beyanda
bulunmak,
e)
Görev sırasında amirine sözle saygısızlık etmek,
f)
Görev yeri sınırları içerisinde her hangi bir yerin toplantı, tören ve benzeri
amaçlarla izinsiz olarak kullanılmasına yardımcı olmak,
g)
Hizmet içinde Devlet memurunun itibar ve güven duygusunu sarsacak nitelikte
davranışlarda bulunmak,
25.
Kademe ilerlemesinin durdurulması :
Fiilin
ağırlık derecesine göre memurun, bulunduğu kademede ilerlemesinin 1 - 3 yıl durdurulmasıdır.
Kademe ilerlemesinin durdurulması cezasını gerektiren fiil ve haller şunlardır:
a)
Göreve sarhoş gelmek, görev yerinde alkollü içki içmek,
b)
Özürsüz ve kesintisiz 3 - 9 gün göreve gelmemek,
c)
Görevi ile ilgili olarak her ne şekilde olursa olsun çıkar sağlamak,
d)
Amirine veya maiyetindekilere karşı küçük düşürücü veya aşağılayıcı fiil ve
hareketler yapmak,
e)
Görev yeri sınırları içinde herhangi bir yeri toplantı, tören ve benzeri
amaçlarla izinsiz kullanmak veya kullandırmak,
f)
Gerçeğe aykırı rapor ve belge düzenlemek,
g) Ticaret yapmak veya Devlet memurlarına
yasaklanan diğer kazanç getirici faaliyetlerde bulunmak,
h)
Görevin yerine getirilmesinde dil, ırk, cinsiyet, siyasi düşünce, felsefi
inanç, din ve mezhep ayrımı yapmak, kişilerin yarar veya zararını hedef tutan
davranışlarda bulunmak,
i)
Belirlenen durum ve sürelerde mal bildiriminde bulunmamak,
j)
Açıklanması yasaklanan bilgileri açıklamak,
k)
Amirine, maiyetindekilere, iş arkadaşları veya iş sahiplerine hakarette
bulunmak veya bunları tehdit etmek,
l)
Diplomatik statüsünden yararlanmak suretiyle yurt dışında, haklı bir sebep
göstermeksizin ödeme kabiliyetinin üstünde borçlanmak ve borçlarını ödemedeki
tutum ve davranışlarıyla Devlet itibarını zedelemek veya zorunlu bir sebebe
dayanmaksızın borcunu ödemeden yurda dönmek,
m)
Verilen görev ve emirleri kasten yapmamak,
n)
Herhangi bir siyasi parti yararına veya zararına fiilen faaliyette bulunmak.
26.
Devlet memurluğundan çıkarma :
Bir daha Devlet memurluğuna atanmamak üzere memurluktan çıkarmaktır. Devlet
memurluğundan çıkarma cezasını gerektiren fiil ve haller şunlardır:
a)
İdeolojik veya siyasi amaçlarla kurumların huzur, sükün ve çalışma düzenini
bozmak, boykot, işgal, kamu hizmetlerinin yürütülmesini engelleme, işi
yavaşlatma ve grev gibi eylemlere katılmak veya bu amaçlarla toplu olarak
göreve gelmemek, bunları tahrik ve teşvik etmek veya yardımda bulunmak,
b) Yasaklanmış her türlü yayını veya siyasi
veya ideolojik amaçlı bildiri, afiş, pankart, bant ve benzerlerini basmak,
çoğaltmak, dağıtmak veya bunları kurumların herhangi bir yerine asmak veya
teşhir etmek,
c)
Siyasi partiye girmek,
d)
Özürsüz olarak bir yılda toplam 20 gün göreve gelmemek,
e)
Savaş, olağanüstü hal veya genel afetlere ilişkin konularda amirlerin verdiği
görev veya emirleri yapmamak,
f)
Amirlerine, maiyetindekilere ve iş sahiplerine fiili tecavüzde bulunmak,
g)
Memurluk sıfatı ile bağdaşmayacak nitelik ve derecede yüz kızartıcı ve utanç
verici hareketlerde bulunmak,
h) Yetki almadan gizli bilgileri açıklamak,
ı)
Siyasi ve ideolojik eylemlerden arananları görev mahallinde gizlemek,
j)
Yurt dışında Devletin itibarını düşürecek veya görev haysiyetini zedeleyecek
tutum ve davranışlarda bulunmak,
k)
5816 sayılı Atatürk Aleyhine İşlenen Suçlar Hakkındaki Kanuna aykırı fiilleri
işlemek.
l)
Terör örgütleriyle eylem birliği içerisinde olmak, bu örgütlere yardım etmek,
kamu imkân ve kaynaklarını bu örgütleri desteklemeye yönelik kullanmak ya da
kullandırmak, bu örgütlerin propagandasını yapmak.
27.
Disiplin cezası vermeye yetkili amir ve kurullar:
Uyarma,
kınama ve aylıktan kesme cezaları disiplin amirleri tarafından;
kademe
ilerlemesinin durdurulması cezası, memurun bağlı olduğu kurumdaki disiplin
kurulunun kararı alındıktan sonra, atamaya yetkili
amirler il disiplin kurullarının kararlarına dayanan hallerde Valiler
tarafından verilir.
Devlet
memurluğundan çıkarma cezası amirlerin bu yoldaki isteği üzerine, memurun bağlı
bulunduğu kurumun yüksek disiplin kurulu kararı ile
verilir. Disiplin kurulu ve yüksek disiplin kurulunun ayrı bir ceza tayinine
yetkisi yoktur, cezayı kabul veya reddeder. Ret halinde atamaya yetkili amirler
15 gün içinde başka bir disiplin cezası vermekte serbesttirler. Özel kanunların
disiplin cezası vermeye yetkili amir ve kurullarla ilgili hükümleri saklıdır.
·
Zamanaşımı: Bu Kanunun 125
inci maddesinde sayılan fiil ve halleri işleyenler hakkında, bu fiil ve
hallerin işlendiğinin öğrenildiği tarihten itibaren;
a) Uyarma, kınama, aylıktan kesme ve
kademe ilerlemesinin durdurulması cezalarında bir ay içinde disiplin
soruşturmasına,
b) Memurluktan çıkarma cezasında altı
ay içinde disiplin kovuşturmasına, Başlanmadığı takdirde disiplin cezası verme
yetkisi zamanaşımına uğrar. Disiplin cezasını gerektiren fiil ve hallerin
işlendiği tarihten itibaren nihayet iki yıl içinde disiplin cezası verilmediği
takdirde ceza verme yetkisi zamanaşımına uğrar
·
Karar süresi: Disiplin amirleri
uyarma, kınama ve aylıktan kesme cezalarını soruşturmanın tamamlandığı günden
itibaren 15 gün içinde vermek zorundadırlar.
Kademe ilerlemesinin durdurulması cezasını gerektiren hallerde soruşturma
dosyası, kararını bildirmek üzere yetkili disiplin kuruluna 15 gün içinde tevdi
edilir. Disiplin kurulu, dosyayı aldığı tarihten itibaren 30 gün içinde soruşturma evrakına göre kararını
bildirir. Memurluktan çıkarma cezası için disiplin amirleri tarafından
yaptırılan soruşturmaya ait dosya, memurun bağlı bulunduğu kurumun yüksek
disiplin kuruluna tevdiinden itibaren azami altı ay içinde bu kurulca, karara
bağlanır.
28.
Görevden Uzaklaştırma Görevden uzaklaştırma, Devlet kamu
hizmetlerinin gerektirdiği hallerde, görevi başında kalmasında sakınca görülecek
Devlet memurları hakkında alınan ihtiyati bir tedbirdir. Görevden uzaklaştırma
tedbiri, soruşturmanın herhangi bir safhasında da alınabilir. Yetkililer
Görevden
uzaklaştırmaya yetkililer şunlardır.
a)
Atamaya yetkili amirler;
b)
Bakanlık ve genel müdürlük müfettişleri;
c)
İllerde valiler;
ç)
İlçelerde kaymakamlar (İlçe idare şube başkanları hakkında valinin muvafakati
şarttır.) Valiler ve kaymakamlar tarafından alınan görevden uzaklaştırma
tedbiri, memurun kurumuna derhal bildirilir.
Soruşturma
veya yargılama sonunda yetkili mercilerce:
a)
Haklarında memurluktan çıkarmadan başka bir disiplin cezası verilenler;
b)
Yargılamanın men'ine veya beraatine karar verilenler;
c)
Hükümden evvel haklarındaki kovuşturma genel af ile kaldırılanlar;
ç)
Görevlerine ve memurluklarına ilişkin olsun veya olmasın memurluğa engel
olmıyacak bir ceza ile hükümlü olup cezası ertelenenler; Bu kararların
kesinleşmesi üzerine haklarındaki görevden uzaklaştırma tedbiri kaldırılır.
29. MEMURLARA
ÖDENEN TAZMİNATLAR
·
ÖZEL HİZMET TAZMİNATİ
·
EĞİTİM,ÖĞRETİM TAZMİNATI
·
DİN HİZMETLERİ TAZMİNATI
·
EMNİYET HİZMETLERİ TAZMİNATI
·
MÜLKİ İDARE AMİRLİĞİ ÖZEL HİZMET TAZMİNATİ
·
DENETİM TAZMİNATİ
·
ADALET HİZMETLERİ TAZMİNATİ
30. Sosyal
Haklar ve Yardımlar
·
Emeklilik hakları
·
Hastalık ve analık sigortası
·
Öğrenim bursları ve yurtları
·
Aile yardımı ödeneği
·
Ölüm yardımı ödeneği
·
Cenaze giderleri:
·
Giyecek yardımı
·
Yiyecek yardımı:
Yorumlar
Yorum Gönder